ALLMÄN INFORMATION

Anslagstavlorna i trappuppgångarna: är avsedda för information inom föreningen från styrelsen.
Övrig affischering är inte tillåten.

Balkong:

• Det är inte tillåtet att ta ner eternitplattorna eller sätta upp någon panel på fasaden, varken på långsidan eller på kortsidan på balkongen.
  • Man får inte borra eller spika i eternitplattorna eller brandväggen mellan balkongerna.
  • Om man vill måla balkongtaket och eternitplattorna så går det bra. Färgsättningen ska vara vit och får inte ändras på väggar och tak.
  • På balkongen får följande läggas på betonggolvet: klinkers (frosttåligt) • balkongmatta i filt för utomhusbruk • trätrall
    Följande får inte läggas på balkonggolvet: parkettgolv • laminatgolv • plastmatta • linoleummatta

Mattor o dyl. får inte skakas från balkongen.
    El-grill får användas på balkongen.
    Det är inte tillåtet att montera upp parabolantenn på balkongen. (Löst stående på golvet är tillåtet).

Inglasningen på balkongen:

• Bostadsrättshavaren har för funktionens skull ett ansvar att smörja alla hjul (bottenhjul och topphjul) regelbundet med silikonolja, så att fönstren rullar och förhindrar fastrostning.
  • Rälsar, spår och dräneringshål måste hållas rena från smuts. Dammsug lämpligast. Smörja alla hjul (bottenhjul och topphjul) regelbundet med silikonolja.
  • Rullgardinerna på balkongen får inte ersättas med t ex persienner.
  • Färgsättningen på rullgardinerna skall vara ljust grå.

Besöksparkering: Inom området finns 27 parkeringsplatser för besökande – P-skiva ska användas.

Besöksparkeringarna är endast till för besökande och inte boende i brf Trädlyckan.

Det finns 1 plats på besöksparkering utmed Trädlyckevägen där man som boende får parkera
1 timma för snabba ärenden till lägenheten.

Biltvätt: Finns vid panncentralen. Lägenhetsnyckel passar till slangskåp.

Boappa: Ladda ner appen för att hålla dig uppdaterad med nyheter och information om bostadsrättsföreningen.
Kontakta vicevärd Maria för mer information.

Brandvarnare: Kontrollera brandvarnare regelbundet. Har du ingen brandvarnare, kontakta fastighetsskötare.

Felanmälan: Kontakta fastighetsskötare Catharina Karlsson tel. 0733 988 100 eller Carina Larsson tel. 0733-988 080.
E-post: fastighetsskotsel.tradlyckan@telia.com
♦ Vid akuta fel på kvällar/helger ringer ni Securitas jour. Tel: 010-470 51 50

Fönster och dörrar: Stäng fönster i trapphus/tvättstugor/motionslokal/bordtennislokal. Se även till att ytterdörrar och källardörrar stängs ordentligt efter passage.

Kompost: För växter och blommor, finns vid biltvättplatsen.
Inga granar eller plastkrukor i vagnen!

Länsförsäkringars Bostadsrättsförsäkring tecknas av din bostadsrättsförening som ett tillägg till fastighetsförsäkringen. Bostadsrättsförsäkringen gäller för samtliga bostadsrätter.
Den kompletterar din hemförsäkring och ger ett skydd för de skador som inte ersätts genom föreningens fastighetsförsäkring.
♦ Vid skada ska bostadsrättshavaren informera bostadsrättsföreningens styrelse. Skada på vitvaror kan anmälas direkt av bostadsrättshavaren till Länsförsäkringar Halland, tel 035-15 10 00.
♦ I försäkringen ingår även försäkring för sanering och ohyresbekämpning. Försäkringen gäller utan självrisk. Tel. 0101-729 729. Uppge HSB Göta, samt försäkringsnummer 3021148 vid kontakt.

Matavfallspåsar: Finns att hämta vid tvättstugorna på Trädlyckevägen 62, 102, 128 samt i barnvagnsrummet på 98:an.

Matkällare: Finns i källaren i varje hus. Använd eget hänglås och skriv ditt lgh.nr (1-322).
Matkällarförråden är endast till för förvaring av matvaror, inte som extraförråd.

Månadsavgift/Hyra: Använd rätt inbetalningskort för varje månad. Månad och sista betalningsdag står angivet på inbetalningskortet. Betalar du via Internet, observera att OCR-numret är olika på varje avi.
Ansökning om betalning via autogiro – kontakta Matilda Lund på HSB-kontoret tfn 010-442 37 52.

Parkering på områdetDet är inte tillåtet att parkera på icke markerade platser inom området. Endast kortare stopp inne på gårdarna t.ex vid flytt och i och urlastning. Kör inte in på de stenlagda gångarna vid entréerna, utan kör endast på det asfalterade huvudstråket. Plattorna är inte avsedda för belastningen av personbil eller större fordon. Tänk på att räddningsfordon och fastighetsskötare måste ha fri väg.

Postboxar: klistra inte upp egna lappar på postfacken. Det blir fula märken av tejpen som är svår att få bort. Nej tack till reklam-lapp (kontakta vicevärden). Namnbyte (kontakta fastighetsskötare).

Securitas: Jour på kvällar/helger för akuta fel, störningsjour, upplåsning och parkeringsövervakning.
Bedömer Securitas att reglerna inte följs när det gäller parkering, så kan det medföra att de tar ut en kontrollavgift.  Tel. 010 - 470 51 50

Sophus: Det finns fem miljöhus på området. Din lägenhetsnyckel passar till samtliga.
På långsidan finns en lucka där du slänger brännbara hushållssopor och en lucka för matavfall.
Inne i sophuset finns källsorteringskärl. Det sitter en skylt ovanför varje kärl som visar vad som får slängas där.

Telia Triple Play, TV, bredband och IP-telefoni: I det kollektiva avtalet ingår IP-telefoni, digital-tv med kanalpaket Lagom samt bredband FiberLan – hastighet 250/100.
Vid inflyttning: aktivera tjänsten genom att ringa Telia support på tel. 020-20 20 70 eller via www.telia.se/aktivera
Vid flytt: avaktivera tjänsten genom att ringa Telia support på tel: 020-20 20 70.

Tvättstugor: Använd tvättbrickan för att boka tid och komma in i tvättstugan. Tvättstugan kan även bokas via webbokning på hemsidan eller via appen Electrolux Vision mobil.
Kontakta vicevärd Maria för inloggningsuppgifter.
♦ Tvättmaskinerna är självdoserande, vilket innebär att man inte får tillföra eget tvätt/sköljmedel.

Vicevärd Maria Lindskog har sitt kontor i Panncentralen mittemot gaveln på Trädlyckevägen 114.
Maria nås på tel. 072-5000 100 och kan svara på frågor som rör bostadsrättsföreningen.
E-post: brf.tradlyckan@telia.com